Malo prevencije vredi mnogo lečenja. Premium.rs
Imati profesionalan web sajt je postala neophodnost za većinu savremenih biznisa, ali prisustvo na internetu neće doneti očekivanu korist bez kvalitetnog i redovnog održavanja. Imati kvalitetan web sajt može biti velika prednost, ali i veliki problem za reputaciju a pre svega bezbednost korisnika u slučaju da imate sajt koji je zastareo, usporen, nefunkcionalan i, što je najgore, podložan hakerskim napadima i virusima.
Da bi sajt bio ozbiljan i funkcionalan i besprekorno radio, nakon njegove izrade je potrebno redovno profesionalno održavanje sajta. Održavanje web sajta čini kombinaciju aktivnosti koje se redovno sprovode sa ciljem da se spreče sve nepoželjne posledice.
Prilikom izrade sajta kompanije ili manje porodične firme važno je obratiti pažnju na detalje i uložiti novac u kvalitetan sajt. Što je sajt kvalitetniji, njegovo održavanje je jednostavnije. Redovno održavan i privlačan sajt je važan i za velike ali i za male biznise, kako bi privukli nove i zadržali postojeće klijente.
Posetioci web sajtova očekuju da sajtovi rade dobro i brzo, zbog čega je za vlasnike sajtova održavanje aktivnost na koju bi trebalo ozbiljno da obrate pažnju.
Većina korisnika nije svesna koliko vremena i rada je potrebno posvetiti održavanju Internet Prodavnica i Prezentacija kako bi sve bilo ažurno i radilo u kontinuitetu bez većih problema. Pri tom mnogo ljudi misli da jednom napravljen sajt funkcioniše sam od sebe zauvek, što nije slučaj.
Ako se održavanje Internet Prodavnice ili Prezentacije zapostavi i sajt ne ažurira redovno i na vreme, izvesno je da će u nekom trenutku nastupiti veći problemi u radu sajta za koje će biti potrebno duže vreme da se otklone, i rešavanje istih će biti znatno komplikovanije i samim tim i skuplje.
Redovno održavanje web sajta može sprečiti bespotrebne probleme i glavobolje, i potencijalne hakerske napade na Vaš sajt.
Šta je održavanje sajta?
Osnovno održavanje Internet Prodavnica i Prezentacija je sistematski proces koji podrazumeva redovno praćenje performansi funkcionalnosti, stručno ažuriranje instalacija na sajtu (platforme, teme i/ili dodataka), čišćenje od spamova, redovne sigurnosne provere, zaštita od hakerskih napada, proveravanje da li su nastali problemi i greške i po potrebi rešavanje i otklanjanje istih, i drugi radovi na sistemu u cilju obezbeđenja bezbednog i nesmetanog kontinuiranog funkcionisanja sajta i održavanja pozitivnog korisničkog iskustva, dobrog rangiranja na Google i drugim pretraživačima i posledično uvećavanja konverzija.
Web sajt je to što u današnje vreme najčešće određuje prvi utisak klijenata o kompaniji jer su potrošači stekli naviku da pre donošenja bilo kakve odluke u vezi sa plaćanjem proizvoda ili usluga izvrše Online istraživanje. Ako je prvi utisak negativan, kao u slučaju neodržavanih i zapostavljenih sajtova, propušteni klijenti produžuju kod konkurencije, što čini održavanje sajta važnom investicijom.
Postoji lista različitih zadataka koje treba konstantno obavljati kako bi Internet Prodavnica ili Prezentacija radila bez problema. U vremenskom smislu su najosetljivija sigurnosna ažuriranja i intervencije za održanje bezbednosti. Bez njih sajt može predstavljati realnu opasnost za posetioce, što posledično može ugroziti reputaciju kompanije.
Izgled i funkcionalnost – Prilikom izrade i održavanja sajtova važno je obratiti pažnju na usklađenost funkcionalnosti i dizajna u cilju lakše navigacije kroz sajt i bolje dostupnosti sadržaja posetiocima sajta. U današnje vreme je od ključne važnosti obezbediti da je sajt u potpunosti funkcionalan na različitim uređajima (mobilni telefoni, tableti i računari) odnosno da je responsive. Profesionalan dizajn sa atraktivnim grafičkim elementima je takođe jako važno jer je dokazano da kvalitetan grafički sadržaj privlači i zadržava pažnju korisnika.
Koje sve vrste održavanja sajtova postoje?
U generalnom kontekstu, održavanje sajtova se može podeliti na nekoliko većih oblasti:
Tehničko (sistemsko) održavanje – Podrazumeva osiguranje da pozadinski procesi nesmetano funkcionišu kroz praćenje, kontrolu i korigovanje tehničkih aktivnosti koje se „nevidljivo“ odvijaju. Tehničko održavanje podrazumeva vođenje računa o tome da su sve instalacije na sajtu uvek sveže ažurirane na najnoviju verziju, optimizaciju performansi sajta i proveru kompatibilnosti osnove i instaliranih dodataka, kreiranje rezervnih kopija fajlova i baze podataka, sprovođenje bezbednosnih intervencija, instalacija SSL sertifikata (u cilju enkriptovanja i zaštite od krađe podataka), vođenje računa o tome da je sajt dostupan bez prikazivanja grešaka, da se stranice brzo učitavaju… Ovo su najosnovnije aktivnosti koje bi trebalo redovno da se sprovode kako bi sajt uvek bio zdrav.
Za svaki web sajt ili e-shop bi bilo nužno da ima tehničko održavanje koje obezbeđuje stabilno funkcionisanje sajta u samoj osnovi. Za slučaj da dođe do nekih tehničkih problema u vidu gubljenja podataka, nekompatibilnosti najnovijih instalacija i sl., agencija koja Vam održava sajt će moći iz redovnih rezervnih kopija da Vam povrati sajt u istom stanju kakav je bio pre nastanka problema. U slučaju da nemate rezervne kopije, sajt može postati toliko neupotrebljiv da je isplativije napraviti ga od početka.
Redovna ažuriranja softvera su osnova sistemskog održavanja i esencijalna za obezbeđivanje visokog nivoa bezbednosti sajta. Svi softverski sistemi, uključujući popularne CMS platforme kao što su WordPress, Magento, Joomla ili Drupal, izloženi su konstantnim cyber pretnjama. Redovna ažuriranja sistema su osnovna linija odbrane protiv ovakvih pretnji sigurnosti jer obezbeđuju vitalne ispravke za bezbednosne ranjivosti.
Pored osiguranja bezbednosti, redovna ažuriranja osnovnih instalacija donose sa sobom i unapređenje performansi i ispravke grešaka u kodu, što čini web sajt stabilnijim i pouzdanijim iz Google perspektive i generalno pomaže boljem pozicioniranju na pretraživačima. Aktiviranje automatskih ažuriranja može unaprediti proces time što omogućava brzu i efikasnu instalaciju novih verzija softvera bez potrebe za ručnim intervencijama, sa tim da je u slučaju primene ovog pristupa od vitalne važnosti da se redovno prave sigurnosne kopije sistema i vrše temeljne provere, kako bi se izbeglo zapuštanje eventualnih nekompatibilnosti u kodu i drugi veći problemi.
Redovno pravljenje rezervnih kopija podataka (backups) je jako važan aspekt održavanja web sajta. Rezervne kopije sajta štite vlasnika sajta od slučaja neočekivanih softverskih grešaka, hardverskih kvarova i/ili hakerskih napada i zlonamernih softvera. Kreiranje rezervnih kopija podrazumeva redovno kreiranje bezbednosnih arhiva koje u sebi imaju sve relevantne elemente sajta. Učestalos kreiranja rezervnih kopija bi trebalo prilagoditi dinamici ažuriranja, a za sajtove koji su manje aktivni je preporučljivo da to bude bar jednom mesečno.
Sigurnosno održavanje sajta – za primarni cilj ima zaštitu sajta od hakerskih napada, napada zlonamernih softvera i nepoželjnih vanrednih događaja. Uključuje skeniranje celog sajta, proveru svih instalacija, servera i drugih elemenata koji mogu da izazovu bezbednosni rizik. Nakon sprovedene provere se vrše ispravke i praćenje aktivnosti i rezultata. Preporučljivo je sprovoditi sigurnosno održavanje minimum jednom mesečno.
Optimizacija performansi sajta – je krucijalna za pozitivno korisničko iskustvo i dobro rangiranje na pretraživačima. Osnovne aktivnosti koje se sprovode radi optimizacije performansi su optimizacija kodova i slika, i keširanje, čime se postiže smanjenje ukupne veličine sajta, ubrzanje potrebnog vremena za učitavanje web stranica i skraćenje brzine odziva servera.
Korišćenje alata za testiranje performansi, kao što je Google PageSpeed Insights, može pružiti dublji uvid u performanse sajta i identifikovati konkretne oblasti za optimizaciju koje ako se uz SEO redovno unapređuju doprinose tome da sajt ostvari visoku efikasnost i digitalnu konkurentnost.
Sve funkcionalne greške i probleme web sajta koji mogu narušiti korisničko iskustvo je važno što pre identifikovati i otkloniti, od linkova koji ne rade (broken links), prikaza sadržaja na različitim uređajima (responsive) i pregledačima (neki od najpoznatijih i najkorišćenjihih su Chrome, Safari, Edge, Firefox), kao i rešavanje svih drugih grešaka koje utiču na optimalnu funkcionalnost web sajta.
Redovno praćenje ovih informacija mogu pomoći u blagovremenoj identifikaciji problema nakon čega je važno brzo odreagovati kako bi se obezbedio kontinuitet nesmetanog korisničkog iskustva i održala dobra Online reputacija kompanije.
Ažuriranje sadržaja sajta – za sajt koji se trudi da bude i ostane relevantan je jako važan deo posla. Izmene sadržaja podrzumeva povremene zamene starog ili unos novog sadržaja i uključuju dodavanje i izmene tekstova, fotografija i ilustracija, video materijala, ali i dodavanje novih proizvoda, strana, blog postova, promene dizajna i druge složenije radove u vezi sa svim što posetilac sajta može da vidi kako bi se održala aktuelnost i tačnost sajta. Ažuriranje sadržaja sajta ne utiče na funkcionalnost sajta već unapredjuje kvalitet i upotrebnu vrednost sajta iz perspektive korisnika.
Jednokratne intervencije – podrazumevaju rešavanje kriznih situacija nastalih usled neredovnog održavanja sajta, ili (u poželjnijem slučaju) unapred dogovorene intervencije za posebne prilike (kreiranje posebnih „landing page“ stranica za važne promo kampanje, privremena zamena pozadinskih slika (background) na sajtu i logoa (zbog praznika i drugih posebnih prilika…), i sl.)
SEO optimizacija sajta – ima za cilj da se web sajt što bolje rangira na Google i drugim pretraživačima i da ima što više relevantnih organskih (prirodnih) posetilaca na sajtu bez potrebe za plaćenim reklamama. Postoje 3 glavne vrste SEO optimizacije: On-site (On-page), Off-site (Off-page) i Tehnička SEO optimizacija sajta. SEO optimizacija podrazumeva konstantno praćenje izmena pravila i što ažurniju primenu promena na sajtu, što znači da nije moguće jednom podesiti i ostaviti, već je potreban konstatan rad kako bi se uspostavila i održala visoka SEO optimizovanost sajta. Ako ste zainteresovani da saznate više o vrstama SEO optimizacije, možete o tome da pročitate u sledećem postu: Tri osnovne vrste SEO aktivnosti
Analitika i monitoring – podrazumevaju praćenje posećenosti web sajta, ponašanja korisnika i druge metrike što omogućuju integracije stranih servisa. Ovi podaci pomažu potpunom razumevanju o tome kako se posetioci ponašaju na sajtu koji se prati, putem kog kanala su došli do baš Vašeg sajta, koje stranice im se sviđaju i drugih relevantnih podataka za unapređenje sajta.
Usluge u vezi sa održavanjem servera ili hostinga i domena – pre svega podrazumevaju monitoring performansi hostinga ili servera i intervencije po potrebi. U slučaju održavanja servera su potrebna i redovna ažuriranja, čišćenja sistema i rad na ubrzanju učitavanja sajta na serverskom nivou. Takođe je potrebno osigurati da su obaveze prema provajderima za domen i hosting ili server po potrebi blagovremeno izmirene kako ne bi došto do prekida rada sajta.
Šta sve spada pod aktivnosti u vezi sa održavanjem sajta?
Profesionalno održavanje sajta u širem smislu obuhvata sve one aktivnosti koje će uticati na to da se maksimizuje funkcionalnost sajta i kako bi sajt zadržao i/ili poboljšao kvalitet i poziciju na pretraživačima. U te aktivnosti ubraja se:
• Redovno ažuriranje instalacija (softvera) na najnovije verzije,
• Provera sigurnosti i bezbednosti sajta,
• Krpljenje sigurnosnih “rupa”,
• Zaštita od hakerskih napada,
• Zaštita od virusa/melvera,
• Provera da li se stranice učitavaju bez grešaka,
• Pronalaženje i uklanjanje sistemskih grešaka na sajtu,
• Poboljšanje performansi sajta,
• Kreiranje rezervne kopije (backup) sajta,
• Uklanjanje spam komentara,
• Dodavanje novih proizvoda, stranica i/ili postova na sajt,
• Izmene u dizajnu,
• Uklanjanje ili zamena starog, i/ili unos novog sadržaja sajta,
• Provera i poboljšanje (optimizacija) brzine učitavanja stranica sajta,
• Tehničke izmene i podrška,
• Optimizacija sajta
i druge aktivnosti koje će naš iskusan tim stručnjaka obaviti umesto Vas kako bi Vaš sajt nesmetano funkcionisao i uvek bio dostupan posetiocima sajta i Vašim kupcima.
Koliko često je potrebno da se sprovodi osnovno održavanje sajta?
Potrebna dinamika održavanja web sajtova zavisi od vrste, veličine i složenosti sajta, učestalosti unošenja sadržaja i dinamike ostalih promena na sajtu, posećenosti sajta i drugih faktora.
Održavanje web sajtova treba da se sprovodi redovno i sistematski. Preporučuje se da se ažuriranje svih softvera, praćenje performansi i bezbednosnih rizika, čišćenje od spamova i kreiranje rezervnih kopija svih fajlova i beze podataka (backup) obavlja minimum jednom mesečno do jednom nedeljno za manje aktivne sajtove, sa rutinskim proverama i vanrednim intervencijama po potrebi. Povremeno je poželjno izvršiti i detaljnije revizije sadržaja i funkcionalnosti sajta. U slučaju složenijih i aktivnijih sajtova koji su podložni čestim promenama poput većih Internet Prodavnica, može biti potrebno češće održavanje, po potrebi i na dnevnom nivou.
U slučaju SEO optimizacije, kako bi se ostvarili i održali vidljivi rezultati, održavanje je potrebno sprovoditi na nedeljnom nivou ili češče, u zavisnosti od veličine projekta i postavljenih ciljeva.
Održavanju sajta ne treba pristupiti kao jednokratnoj aktivnosti, već redovnom procesu kom je potrebna posvećenost i pažnja u cilju dugoročne funkcionalnosti i uspeha sajta. Prlikom definisanja plana redovnog održavanja treba uzeti u obzir karakteristike i specifične potrebe svakog sajta uz kontinuirano praćenje rada i prilagođavanje prema promenama u zahtevima korisnika i tržišnim okolnostima.
Koliko košta održavanje web sajta?
Cena odžavanja se formira prema potrebama samog sajta i zavisi od više faktora, ali sa sigurnošću znamo da redovno održavanje obezbeđuje potrebne uslove da sajt služi dugo i besprekorno. Održavanje sajta je potrebno svim vlasnicima Internet Prodavnica i Prezentacija i ako ga sprovode osobe koje imaju dovoljno znanja i iskustva, održavanje ne predstavlja veliki trošak, već investiciju koja donosi mnogo koristi.
Važno je imati u vidu, što verujemo da Vam je jasnije nakon što ste stekli malo bolji uvid u sve to što održavanje sajtova podrazumeva, da je za kvalitetno održavanje sajta, koje Vas vremenom neće još skuplje koštati, potreban ozbiljan nivo tehničkog znanja i iskustva koje ako izvršilac održavanja poseduje ne može da bude jeftino.
Takođe, cena zavisi od vrsta održavanja koje želite, odnosno nije ista za osnovno tehničko održavanje sajta kako bi sajt vremenom održao osnovnu zdravu funkcionalnost, i za sajt kom je potreban unos sadržaja, ili radi i na unapređenju pozicioniranja na Google pretraživaču (SEO optimizacija), ili koji ima potrebe za privatnim serverom i održavanjem istog itd.
Svi navedeni faktori utiču na cenu održavanja sajtova i zato je nemoguće formirati univerzalnu cenu.
Opšti raspon cena ozbiljnijih Agencija u Srbiji je od 50 eur do 300 i više eur mesečno za osnovno održavanje, dok cena za aktivno programersko održavanje i unapređivanje sajta sa osnovnom SEO optimizacijom sajta i drugim vidovima održavanja može da bude od više hiljada eur na više, što sve zavisi od pomenutih faktora.
Kao što i sam naziv našeg sajta govori, naš zaštitni znak je pre svega Premium kvalitet (sama reč premium označava optimizaciju odnosa između cene i kvaliteta što se trudimo da ispoštujemo) prepoznat od strane mnogih uspešnih kompanija. Ukoliko nam poklonite poverenje, možete biti sigurni da ćemo za Vašu firmu napraviti kvalitetan i stabilan sajt, privlačnog dizajna i interesantnog sadržaja koji će privući Vašu ciljnu grupu a istovremeno zadovoljiti sve zahteve pretraživača i biti dobar preduslov za dobro pozicioniranje na Google pretraživaču. Redovnom uslugom održavanja Vašeg web sajta sačuvaćemo i unapređivati kvalitet Vašeg sajta i pozicije na pretraživačima.
Detaljnije informacije o tome zašto je održavanje sajta toliko bitno saznajte u narednom tekstu: Održavanje sajtova – zašto je važno?